Patrycja Musial

Ile za Twożywo?

Patrycja Musiał
2007-01-23, ostatnia aktualizacja 2007-01-23 19:44

Ile kosztują oryginały prac grupy Twożywo, wyróżnionej właśnie Paszportem "Polityki" w kategorii sztuk plastycznych? Tego dokładnie nie wiadomo. Wiadomo natomiast, że można już kupić tegoroczny kalendarz zaprojektowany przez nagrodzonych artystów. Ma przystępną cenę, ale do Krakowa dotarł jedynie w 10 egzemplarzach.
W połowie grudnia, jeszcze przed rozdaniem Paszportów "Polityki", na aukcji w Desa Unicum cena wywoławcza oleju na blasze Twożywa, zatytułowanego "Maria Materia" wynosiła 9 tys. zł. Wtedy ta praca (i cena) nie wzbudziła żądzy w kolekcjonerach i obraz w końcu został sprzedany warunkowo za 8 tysięcy. Dziś licytacja mogłaby przynieść więcej emocji, zwłaszcza że jej przedmiotem był znany projekt. Niestety, w ofercie styczniowych aukcji sztuki współczesnej w Rempeksie nie znajdziemy niczego sygnowanego przez wyróżniony duet Krzysztof Sidorek i Mariusz Libel, za to Desa Unicum zapowiada, że na jej marcowej licytacji Twożywo będzie na pewno. W jakiej cenie - jeszcze nie wiadomo, ale kolekcjonerzy muszą przygotować swój portfel na wydatek rzędu kilku lub nawet kilkunastu tysięcy złotych.

Tymczasem można mieć prace Twożywa już teraz, w dodatku za jedyne 50 zł. Co prawda nie będą to sygnowane oryginały, lecz kalendarz "Zobowiązania 2007" - za to doskonalej jakości, w formacie plakatowym, dokumentujący projekt związany z pokazywaną w gdańskim Instytucie Sztuki "Wyspa" międzynarodową wystawą "Patriotyzm jutra".

Na wydawnictwo składa się dwanaście grafik - po jednej na każdy miesiąc - plus jedna ekstra na okładce. W charakterystycznej dla Twożywa konwencji gry i w doskonale już rozpoznawalnym stylu, łączącym znaki graficzne, hasła, a ostatnio także fragmenty przetworzonych fotografii, zrealizowane zostały zadziorne, ironiczne prace. "Zobowiązania 2007" budzą odwieczne narodowe zmory i drążą najbardziej aktualne niepokoje. Cykl otwiera znany chociażby z prezentacji w "Gazecie Wyborczej" obrazek z hasłem "masz być prawo - masz bić brawo", potem następują inne, gdzie słowo "ojczyzna" jest zderzone ze słowem "dziadostwo", wyraz "wojna" staje się lustrzanym odbiciem wyrazu "wolna", a wszystko wpisane w intrygujące rozwiązania graficzne. Dodatkowo w kalendarzu zaznaczono wszystkie święta narodowe dziesięciu państw biorących udział w wystawie "Patriotyzm jutra".

Wydawnictwo jest dostępne w księgarni Bunkra Sztuki, ale przysłano tylko dziesięć jego egzemplarzy - na razie nie wiadomo, czy będzie można zamówić więcej "Zobowiązań 2007" ze względu na ograniczony nakład.

http://miasta.gazeta.pl/krakow/1,35796,3870858.html