Agata Kondzinska

Patriotyzm na billboardy
[podpis] AGATA KONDZIŃSKA, PAP

Gazeta Wyborcza nr 3, wydanie waw z dnia 04/01/2007 KULTURA, str. 13

W styczniu na ulicach największych miast pojawi się 160 billboardów z twarzami świadków historii i młodych ludzi, którzy zamiast emigracji wybrali życie w Polsce.
Akcja ma promować program Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego "Patriotyzm jutra". Jej współorganizatorem jest Narodowe Centrum Kultury. Marek Mutor, szef NCK: - Chcemy, żeby słowo patriotyzm nie było staroświeckie, ale nowoczesne i modne.
Stąd na plakatach połączenie historii z teraźniejszością. Na jednych dwie męskie twarze: majora Janusza Brochwicza-Lewińskiego, żołnierza AK, obrońcy pałacyku Michla w Powstaniu Warszawskim, i Filipa Wolskiego, 19-latka, mistrza olimpiady informatycznej w Meksyku w 2006 roku. Na drugim billboardzie twarze dwóch kobiet: Kazimiery Kamińskiej, działaczki Zrzeszenia "Wolność i Niezależność", i 16-letniej Magdaleny Gizy. Młodzi, których twarze są na plakatach, współpracowali już z NCK. Wolski w ramach programu "Patriotyzm jutra" prowadził warsztaty pod hasłem "Zostań w Polsce", a Giza brała udział w akcji "Śladami historii", dokumentując kapliczki na warszawskiej Pradze.
- To jest sojusz dwóch pokoleń, sojusz bohaterów niepodległej Polski oraz kreatywnej części młodej generacji - tłumaczył wczoraj minister kultury Kazimierz M. Ujazdowski. Jego zdaniem patriotyzm to "przede wszystkim sztuka aktywności obywatelskiej i żywej odpowiedzialności za współczesność".
Czy akcja może być skuteczna? Marzena Cichosz, politolog z Uniwersytetu Wrocławskiego: - Postawy ludzi często promuje się poprzez kampanie billboardowe. Jednak akcja nie będzie skuteczna, jeśli nie pójdą za nią inne działania. Była już kampania apelującą do kierowców, by uważali na drogach, ale co z tego, skoro wypadków nadal jest dużo.
W 2006 r. zrealizowano 148 projektów promujących patriotyzm (m.in. programy edukacyjne, publikacje, imprezy plenerowe, wystawy i wycieczki). W 2007 r. będą m.in. obchody rocznic w nowoczesnych formach oraz happeningi historyczne. Wnioski do NCK o dofinansowanie pomysłów można składać w trzech turach - do 10 stycznia, kwietnia i września.

AGATA KONDZIŃSKA, PAP
[Podpis pod fot.]
Janusz Brochwicz-Lewiński (z lewej), minister Ujazdowski i Magdalena Giza zaprezentowali wczoraj plakaty, które mają promować nowoczesny patriotyzm
[autor fot./rys] ROBERT KOWALEWSKI
GW